جان پاپر از نوازندگان برتر سازدهني

سازدهني،آموزش سازدهني،دانلود فيلم آموزش سازدهني، نوازندگي سازدهني

جان پاپر از نوازندگان برتر سازدهني

جان پاپر از نوازندگان برتر سازدهني
John Popper

جان پاپر(John Popper)، آهنگ ساز و موزيسين آمريكايي است كه در 29 مارس 1967 ميلادي به دنيا آمد. شهرت او بيشتر به دليل نقش اساسي او به عنوان خواننده و نوازنده سازدهني و گيتار در گروه راك، Blues Traveler به دست آمده است. او بيشتر به عنوان نوازنده ساز دهني شناخته ميشود و كمپاني هوهنر (توليد كننده سازدهني)، از او به عنوان "هنرمند برجسته" ياد كرده و او را لايق جايزه ايي براي بهترين و موفق ترين نوازنده سازدهني دانسته است.


اوايل زندگي

جان پاپر در شهر كليولند واقع در ايالت اوهايو بدنيا آمد. پدر او مهاجري مجارستاني بود كه در دهه ۱۹۵۰ از بوداپست فرار كرد. در رابطه با او ميدانيم كه جان پاپر با ديويد پاپر نسبت خويشاوندي دارد، نوازنده ويولون سلي كه بسياري از تك نوازي هايش براي ويولون سل از بزرگترين و مهمترين كارهاي اجرا شده توسط ويولون سل است. همچنين برادر و مادر جان وكيل هستند.
پاپر در شهر استمفورد ايالت كنِتيكِت، و همچنين ايالت هاي نيويورك و نيوجرسي بزرگ شد. جان در مدرسه Davenport Ridge و دبيرستان كاتوليك استمفورد و دبيرستان پرينستون (نيوجرسي) تحصيل كرد. او درس هايي از پيانو، ويولون سل و گيتار را گذراند ولي هيچكدام از اين سازها براي او جاذبه ايي نداشتند و از اينكه مجبور بود اين سازها را تمرين كند متنفر بود. او در ابتدا از آنجا كه در خود توانايي استفاده از شوخ طبعي براي پيدا كردن دوستان جديد و اجتناب از درگيري را ديده بود، تمايل داشت به يك كمدين تبديل شود.اما هنگامي كه به همراهي يكي از دوستانش آهنگي از گروه The Blues Brothers را اجرا كرد، متوجه شد كه تا چه حد از اجراي زنده موسيقي لذت مي برد. از همان زمان جان به سازدهني روي آورد. پاپر در استديوي Jazz Band در دبيرستان پريستون ترومپت مي نواخت و بعد از تك نوازي آهنگ She Blinded Me With Science موفق شد معلمانش را متقاعد سازد كه به او اجازه دهند تا به جاي ترومپت، سازدهني بنوازد.
او گروه هاي راك زيرزميني بسياري را با دوستانش در پرينستون ايالت نيوجرسي شكل داد كه يكي از آنها در سال ۱۹۸۷ منجر به تشكيل گروه Blues Traveler شد. بعد از فارغ التحصيلي از دبيرستان همه اعضاي گروه به نيويورك نقل مكان كردند، جايي كه پاپر به همراه دو نفر از اعضاي گروه و يكي از دوستان دبيرستانش، كريس بارن (Chris Barron)، در دانشگاه New School for Social Research نام نويسي كرده بودند. پاپر به مدت ۳ سال گروه را همراهي كرد ولي از زماني كه آنها در سال ۱۹۹۰ موفق به امضاء قراردادي براي ضبط شدند، تمام وقت خود را وقف گروه كرد.

حرفه

پاپر عضو موسس گروه Blues Traveler است و به عنوان مرد شماره يك گروه همچنين خواننده و نوازنده اصلي سازدهني شناخته مي شود. او در برخي آهنگ ها نواختن گيتار را به سازدهني ترجيح مي دهد و در اغلب اوقات از گيتار اكوستيك ۱۲ سيمي (۱۲ Strings) خود استفاده مي كند. همچنين در بعضي ديگر از آهنگ ها نوازندگي tin whistle(ني لبك) را بر عهده دارد.
به عنوان نمونه ايي از يك آهنگ ساز پركار، او تدوين تعداد قابل توجهي از ترانه ها و آهنگ هاي گروه Blues Traveler را بر عهده داشته است. گروه در دهه ۹۰ ميلادي به دنبال تورهاي بسيار زيادي كه در برخي اوقات به ۳۰۰ اجرا در سال مي رسيد به شهرت رسيد و با آلبوم Four كه در سال ۱۹۹۴ منتشر شد در راديوهاي پاپ-راك به موفقيت دست يافت كه ظاهر شدن در رسانه ها را براي آنها به ارمغان آورد. جايزه گرمي براي بهترين اجراي راك ۲نفره يا گروهي همراه با آواز در سال ۱۹۹۶ به آهنگ “Run-Around” كه توسط پاپر ساخته شده بود تعلق گرفت.

كارهاي انفرادي

در سال ۱۹۹۰ پاپر علاوه بر تورهاي گروه Blues Traveler كنسرت هاي تك نوازي گاه و بيگاه خود را آغاز كرد. بسياري از آهنگ هايي كه از كارهاي انفرادي پاپر منشاء مي گرفت، قسمتي از كارهاي گروه Blues Traveler شده است. و در مقابل همين اتفاق نيز براي كارهاي گروه Blues Traveler افتاده است.
در سال ۱۹۹۹ پاپر با پشتوانه موفقيت هاي بزرگ گروه Blues Traveler توانست آلبوم تك نوازي Zygote را روانه بازار كند همچنين تورهايي را براي حمايت از آلبومش به راه انداخت. تهيه كننده آلبوم تري منينگ (Terry Manning) بود. او همچنين توسط دوستانش هميشگي اش ديو آرس (Dave Ares)، كروگي ريكيو ((Crugie Riccio، راب كلورس ( Rob Clores) ونوازنده درام كارتر بيوفورد (( Carter Beauford همراهي مي شد. آلبوم كمتر از ۳ ماه بعد از عمل قلب پاپر و فقط چند روز بعد از فوت بابي شان (( Bobby Sheehan، بهترين دوست جان و عضو گروه، منتشر شد. تور بعدي در ميانه راه به دليل فروش كم بليط لغو شد و مجالي براي پاپر پديد آورد تا به سلامتي اش رسيدگي كند.
پاپر ساخته هاي مشتركي با تري آناستاسيو، وارن هاين، كريس بارن و جاني لانگ دارد. او همچنين مكررا به عنوان نوازنده ميهمان نوازنده هاي مشهور و گمنام زيادي را همراهي كرده و كارهايي را در سبك هاي بسيار متنوع اجرا كرده است. پاپر با ديگر گروه هاي راكي مثل Spin Doctors، Dave Matthews Band، Phishو اخيرا در سال ۲۰۰۹ با گروه The Allman Brothers، همچنين نوازنده هاي سبك بلوزي مثل اريك كلاپتون و بي.بي.كينگ و آهنگ سازهايي از جمله جيسون مراز و جان مير، نوازنده ساكسيفون كارل دنسون، گروه Culann’s Houndsاز سانفرانسيسكو، همچنين گروه هوي متال متاليكا، راك ۳نفره ZO2 و حتي با سفير مجارستان در ايالت متحده آمريكا، آندراس سيموني، اجراهاي مشترك داشته است. در سال ۱۹۹۷ در دومين روز كنسرت خيريه Bridge School Benefit گروه راك Smashing Pumpkins را همراهي كرد و اجراي تك نوازي پاپر تحسين بسياري از تماشاگران را برانگيخت. او همچنين در سال ۱۹۹۱ اجراي مشتركي با گروه راك the Grateful Dead براي تجليل از بيل گراهام داشت. او در آلبوم گروه Hanson’s كه در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و This Time Around نام داشت، نوازنده ساز دهني بود و در آن آلبوم آهنگ هاي “If Only” و “In The City” را اجرا كرد.

پروژه هاي جانبي

در سال ۱۹۹۲ پاپر فستيوال HORD را به منظور محلي براي شناساندن موزيسين هاي مستعد و مستقل راه اندازي كرد كه تا سال ۱۹۹۸ به كار خود ادامه داد. پاپر همچنين يكي از اعضاي گروه one-time studio بود كه اعضاي آن توسط نوازنده درام و آهنگ ساز نيويوركي، سولومون دنيرو، در سال ۱۹۹۷ گرد هم جمع شده بودند. از ديگر اعضاء ميتوان تري گان، برني وُرِل، مارك ريبوت و ورنون رِيد را نام برد. تنها كار منتشر شده از آنها آلبوم Gimme Gimme تحت نام The Devotees بود. همان كار دوباره توسط دنيرو در سال ۲۰۰۱ بنام Solomon انتشار يافت.
در سال ۱۹۹۸ پاپر به عنوان مرد شماره يك گروه راك Frogwings مطرح شد، كه آلبومي با نام Croakin’ at Toad’s را منتشر كردند. اين گروه تا سال ۲۰۰۰ به فعاليت خود ادامه داد.
پاپر به تازگي گروه چند سبكي راك،جاز،هيپ هاپي به نام The John Popper Project را با همراهي دي جي لاجيك شكل داده است، آنها در سال ۲۰۰۶ آلبومي را منتشر كردند و هر از چند گاهي اجراهايي را برگزار مي كنند. او همچنين در آلبوم Global Noize ساخته مشترك جيسون مايلز و دي جي لاجيك به نوازندگي پرداخته است.
آخرين پروژه جانبي او “John Popper & the Duskray Troubadours” نام دارد كه در آن به نواختن موسيقي محلي آمريكايي مي پردازد. اولين آلبوم گروه در ماه مارس ۲۰۱۱ منتشر شد و ساز دهني تهيه كنندگي آن را يكي از اعضاي گروه به نام جونو مانسون به عهده گرفت. اولين تك آهنگ اين گروه به نام “Something Sweet” كه توسط مانسون و بروس دونولا نوشته شده هفتم فوريه ۲۰۱۱ در iTunes منتشر شد.
john popper 1

حضور در رسانه و بازيگري

پاپر در يكي از قسمت هاي سريال كمدي Roseanne به عنوان مهمان برنامه حضور يافت و نقش موزيسيني شبيه خودش را بر عهده گرفت. او همچنين در قسمت ۳۰ام سريال Space Ghost Coast To Coast به عنوان مهمان نقش موسيقيداني را اجرا كرد. پاپر در برنامه طنز ZRock درتلويزيون IFC به ايفاي نقش پرداخت. جان همچنين در سريال ۱۹۹۶ world نيز بازي كرده است. او اولين نقش جدي خود را در سال ۲۰۰۰ در فيلم Just for the Time Being ايفا كرد.
پاپر راوي برخي از پروژه هاي هنري دوستانش بود كه از آن جمله ميتوان به فيلم Das Clown اشاره كرد، فيلمي كه برنده جايزه فيلم كوتاه در بخش اسلايد شو در فستيوال فيلم Sundance شد. پاپر ميزبان سومين جايزه سالانه Jammy در سال ۲۰۰۲ بود. او مهمان موقت شوهاي تلويزيوني Howard Stern و Bill Maher بود و با گروه The CBS Orchestra در شوي تلويزيوني The Late Show with David Letterman برنامه اجرا كرد. در سال ۲۰۰۹ او با گروه The Roots در يكي از قسمت هاي سريال Late Night with Jimmy Fallon اجرا داشت. پاپر همچنين در اول مارس ۲۰۱۱ آهنگ “Something Sweet” را در شوي تلويزيوني “Lopez Tonight” اجرا كرد. او در شمار ديگري از شوهاي تلويزيوني حضور داشته است.

زندگي شخصي

از زمان موفقيت گروه Blues Traveler پاپر در مناطق مختلفي از جمله نواحي روستايي پنسيلوانيا و نيواُرلان زندگي كرده و همينك در نزديكي شهر اسنوهميش واقع در ايالت واشنگتن سكونت دارد.
پاپر در اكتبر ۱۹۹۲ هنگامي كه براي ضبط سومين البوم گروه Blues Traveler به استوديو مي رفت دچار سانحه رانندگي با موتورسيكلت شد و اين تصادف او را وادرار كرد كه به مدت چند ماه از ويلچر استفاده كند ولي با تمام سختي هايي كه برايش به وجود آمده بود، همچنان به تورهاي خود ادامه داد.
او در سال ۱۹۹۹ دچار حمله قلبي كشنده ايي شد كه علت آن پرخوري ناشي از بيماري ديابت بود. پزشكان در مركز پزشكي Cedars-Sinai عمل آنژيوپلاستي را بر روي او انجام دادند كه اين عمل زندگي اش را نجات داد. ۹۵ درصد از شريان اصلي قلب او بسته شده بود. بعد از آن پاپر تحت عمل جراحي باي پس گاستريك قرار گرفت او همچنين مقدار معيني از وزن خود را كم كرد. جان بر روي سينه خود عبارت “I Want To Be Brave” به معني “من مي خواهم شجاع باشم” را به صورت برعكس خال كوبي كرده است.

كلكسيون اسلحه

پاپر كلكسيونري به شدت مشتاق براي جمع آوري سلاح است. كلكسيون او شامل سلاح هاي گرم شمشيرها و همچنين توپي ۱۰ هزار دلاري به جا مانده از جنگ داخلي آمريكا است كه هنوز كار مي كند. او همچنين به وسايلي كه باعث نجات جان افراد مي شود، علاقه وافري نشان ميدهد. پاپر به تمامي ايالت هايي كه در آنها اجازه حمل سلاح وجود دارد سلاح مي برد و حتي آنها را بر روي استيج به همراه دارد. در شوي تلويزيوني Daily Show گفت كه به دليل قوانين حمل سلاح نيوجرسي تصميم به ترك اين ايالت گرفته است. او همچنين گفت ۳۲ هكتار از زمين هايش در Bucks County ايالت پنسيلوانيا را به محدوده خصوصي اسلحه آزاد تبديل كرده است.

مشكلات قانوني

در سال ۲۰۰۳ پاپر به دليل حمل ماري جوانا دستگير شد. او همچنين دوباره در ۶ مارس ۲۰۰۷ در نزديكي شهر ريتزويل ايالت واشنگتن به وسيله گشت ايالتي واشنگتن دستگير شد. ماشين او به دليل سرعت غير مجاز متوقف شد و مقادير كمي ماري جوانا و تعدادي اسلحه در ماشينش پيدا شد. پاپر همان شب آزاد شد. ماشينش محفظه مخفي داشت كه ۴ تفنگ، ۹اسلحه گرم، يك چاقوي ضامن دار،يك سلاح شك الكتريكي،يك ست پنجه بوكس و يك دوربين ديد در شب در آن جاسازي شده بود. ماشين او موقتا توقيف شد. از آنجايي كه همه سلاح ها ثبت شده بودند و مجوز حمل داشتند، هيچ جريمه ايي براي سلاح ها نپرداخت ولي مجبور به تحويل دادن پنجه بوكس و چاقوي ضامن دار شد. تعهدي نوشته شد به اين شرط كه اگر در جلسات مشاوره اعتياد به مدت ۸ ساعت شركت كند و تا ۱ سال مرتكب تخلفات حمل مواد مخدر نشود، براي حمل ماري جوانا جريمه نمي شود. در آن شب پاپر از سفري كه به شهر Austin ايالت تگزاس داشت به واشنگتن بر ميگشت. او همچنين علاقه زيادي به گردش در مناطق اسلحه آزاد در طول مسافرت دارد.
john popper 2

ساز

جان پاپر سازدهني هاي بلوز Special 20 ساخت كمپاني هوهنر آلمان را بر ديگر مدل ها ترجيح ميدهد و آنها را پورشه هاي سازدهني لقب داده است. او همچنين درست مثل عضو ديگر گروه جان كينچلا از ميكروفون هاي ساخت كمپاني Shure و آمپلي فايرهاي Mesa Boogie استفاده ميكند. در ضمن او از سيم هاي گيتار ساخته شده توسط D’Addario استفاده مي كند.
پاپر نوآوري هايي در چگونگي روش حمل سازدهني بر روي استيج دارد. به دليل اينكه هر ساز دياتونيك در يك كليد خاص كوك شده، و او براي اجراهايش نياز به چندين ساز دهني دياتونيك در كليدهاي مختلف داشت، از كمربندي استفاده كرد كه در آن جيب هاي كافي براي نگه داري ساز دهني در هر ۱۲ كليد وجود داشت. پاپر كمربند را مانند يك قطار فشنگ به گردنش آويزان مي كرد. در سال ۲۰۰۲ او استفاده از كمربند را به دليل كاهش وزن كنار گذاشت و از آن موقع با خود كيف دستي مشكي رنگي را حمل مي كند.
پاپر از ميكروفون مخصوصي با سوئيچ هايي براي تغيير افكت هاي صوتي سازدهني استفاده مي كند. چيزي شبيه به پدال افكت گيتار. اوبراي اين كار از جيم هندريكس كه صداي گيتارش را به گونه ايي كه ميخواهد تنظيم ميكند الهام گرفته است.

آلبوم ها:

    Blues Traveler

    Travelers and Thieves

    Save His Soul

    four

    Straight On till Morning

    Bridge

    Truth Be Told

    ¡Bastardos

    Cover Yourself

    North Hollywood Shootout

    Suzie Cracks the Whip

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.